Studio Animacji Kaiju - Animacje Explainer Video dla Biznesu

Blog o animacji reklamowej

Animacja 2D czy 3D? Explainer Video? A może Whiteboard?

Co wybrać? Którą technikę animacji? 2D czy 3D? A może Whiteboard? Postaram się pomóc i wytłumaczyć niuanse każdej techniki w maksymalnie prosty sposób.
Animacja 2D Explainer Video

Gdy pojawia się pomysł na stworzenie filmu animowanego promującego firmę, jej produkty lub usługi często klienci zastanawiają się jaka technika animacji byłaby odpowiednia w ich przypadku. 

Najważniejsze to dopasowanie stylu czy też formy animacji do potrzeb i budżetu. To jedna z kluczowych decyzji i tym zajmuję się na początku pracy z każdym klientem.

Postaram się w tym krótkim artykule, przedstawić różne techniki animacji omawiając ich wady i zalety oraz podpowiedzieć, która z nich w jakich sytuacjach najlepiej się sprawdzi.

Animacja Whiteboard

To rodzaj animacji 2D, lecz dużo uproszczony. Najczęściej nie poruszamy w niej żadnymi postaciami czy obiektami. Animacja skupia się głównie na ręce rysującej lub przesuwającej (lewo-prawo, góra-dół) proste ilustracje podkreślając to, o czym mówi głos lektora. Obraz może zostać wzbogacony o muzykę, dźwięki specjalne i dodatkowe efekty np. rzeczywiste zdjęcie produktu.

Animacja tego typu ułatwi odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie tego, co mamy mu do przekazania. Łatwiej on utrzyma koncentrację na przedstawionej treści niż w przypadku tradycyjnych filmów z tzw. “gadającą głową”.

Kolorystyka jest ograniczona aby nie zaburzać odbioru treści. Najczęściej sprowadza się do użycia jednego, dwóch lub maksymalnie kilku kolorów, najczęściej zgodnych z identyfikacją wizualną firmy/projektu. Wpływa to dodatkowo na wzrost jej rozpoznawalności i animacja od razu kojarzy się z daną marką.

Jeśli masz coś ciekawego do przekazania swoim odbiorcom i chcesz to opublikować np. w serwisie YouTub, a jednocześnie nie chcesz aby obraz był statyczny i nudny dla widza, to ta forma animacji jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem.

Jest lekka w odbiorze, klarownie przedstawi to co jest najważniejsze dla widza.

Ta forma animacji z sukcesem ociepli wizerunek firmy. Może opowiedzieć o najbardziej zawiłych kwestiach poprzez sympatyczną a nawet żartobliwą historię.

Animacja Whiteboard w prosty sposób podkreśli to, co lektor ma do powiedzenia, a jednocześnie nie zaburzy odbioru zbyt dynamiczną i kolorową animacją.

Animacja Whiteboard świetnie sprawdzi się: 

  • W bardzo prostych Explainer Video, czyli filmach wyjaśniających ważne kwestie np. pełniąc rolę filmów instruktażowych, edukacyjnych, przedstawiających statystyki, dane lub ofertę, produkt, usługę.
  • Urozmaicając tradycyjne nagranie wideo w postaci tzw. animowanych “wstawek”.
  • Gdy ważniejsza jest treść niż obraz.
  • Gdy budżet jest niewielki i dużą rolę odgrywa cena.

Animacja 2D

Prawdopodobnie każdy z nas w dzieciństwie tworzył grafikę 2D na kartce papieru za pomocą kredek lub farby.

Animacja 2D składa się z serii płaskich obrazów rysowanych ręcznie klatka po klatce na papierze lub w programie komputerowym do animacji co obecnie jest znacznie wygodniejsze i szybsze niż tradycyjne techniki. 

To co odróżnia ją od animacji Whiteboard to, to że za jej pomocą można zrealizować najbardziej kreatywne pomysły. Zawiera o wiele więcej animowanego ruchu, obiekty można dowolnie powiększać, zmniejszać, przesuwać w różnych kierunkach, mogą nagle pojawiać się i znikać. Możliwości jest bardzo dużo. Jej kolorystyka jest z reguły bogatsza.

Jej styl można łatwo dopasować – od luźnej i abstrakcyjnej formy aż po poważne i stonowane obrazy.

Technika ta jest łatwiejsza w produkcji niż modelowanie w 3D, jednak i ona ma swoje ograniczenia.

Obraz w 2D w przeciwieństwie do grafiki 3D narysowany na kartce papieru lub na ekranie komputera jest płaskim obiektem, który nie może być swobodnie obracany i pokazywany z innej perspektywy. Aby to rozwiązać grafik musi przygotować w tym celu kolejny rysunek, na którym dany obiekt będzie widoczny z innej strony.

Jeśli niepotrzebne są fotorealistyczne wizualizacje 3D to technika 2D będzie najlepszym wyborem.

Animacja 2D świetnie sprawdzi się:

  • W Explainer Video gdy potrzebujemy bardziej nowoczesnej i dynamicznej formy przekazu.
  • W animacjach reklamowych.
  • W animowanych filmach dla dzieci.

Animacja 3D

Pojęcie „Animacja 3D” może być rozumiane na kilka sposobów, ale w branży filmowej z reguły oznacza technikę, w której obiekty modelujemy w przestrzeni trójwymiarowej X, Y, Z a następnie możemy je swobodnie obracać i modyfikować (zginać, skręcać, spłaszczać).

W animacji 3D modelujemy dany obiekt podobnie jak artysta rzeźbi posąg, tyle, że zamiast dłuta używamy myszki i setek lub niekiedy milionów punktów (tzw. vertexów) które ustawiamy w przestrzeni X, Y, Z. Taki wymodelowany obiekt teksturujemy (czyli nadajemy mu jakąś fakturę i kolor), w razie potrzeby rigujemy (czyli. dodajemy wirtualne kości na potrzeby animacji), następnie oświetlamy, ustawiamy wirtualną kamerę, renderujmy i bach… dzieje się magia! Komputer oblicza symulacje optyczne, śledzi wirtualne fotony, które odbijają się od wirtualnych materiałów tworząc przy tym złudzenie fotorealistycznego obrazu.

Gdy chcemy zmienić punkt widzenia kamery, możemy poruszyć nią w przestrzeni 3D lub obrócić sam obiekt i ponownie wyrenderować grafikę lub całą animację. 

Za jej pomocą możemy realizować najbardziej abstrakcyjne wizje. Jeśli chcemy np. pokazać w atrakcyjny i efektowny sposób dowolny produkt, urządzenie czy proces np. medyczny uzyskując znacznie ciekawszy efekt wizualny i o większej szczegółowości niż w przypadku animacji 2D. Stąd też, ta technika często wykorzystywana jest w filmach tworzonych dla branży technologicznej.

Animacja 3D może mieć jakość fotorealistyczną co często świetnie się sprawdza np. w wizualizacjach architektonicznych oraz produktowych.

Animacja 3D świetnie sprawdzi się:

  • W efektownych animacjach Explainer Video
  • W fotorealistycznych animacjach reklamowych
  • W animacjach instruktażowych
  • W animacjach medycznych
  • W animowanych filmach dla dzieci
  • W fotorealistycznych wizualizacjach
  • W animacjach produktowych